Landelijke primeur in Sint-Michielsgestel: Lessen over betrokkenheid in een democratische samenleving
Stichting Gijzelaarskampen start met Burgerschapsonderwijs.
180 Brabantse gymnasiasten van de klassen 2 en 4 van het Gymnasium Beekvliet
bijten de spits af. Op 28, 29 en 30 november volgen deze leerlingen een eerste
studiedag burgerschap binnen de muren van de expositieruimte “Gegijzeld
maar niet verslagen” in de nabijgelegen Beekvlietboerderij.
In de vorm van een nieuwe onderwijswet hebben scholen ‘burgerschap’ als opdracht gekregen. Het gaat hierbij om het bijbrengen van kennis van democratie en democratische basiswaarden, om het aanleren en oefenen van vaardigheden die nodig zijn om een actief burger te kunnen zijn en om een voorbeeldfunctie in dezen van scholen en docenten.
“In de in 2020 geopende expositie ’Gegijzeld maar niet verslagen’ over de Beekvliet-
gijzelaars van 1942- 1944, komen tien thema’s van het gijzelaarsleven in ‘vrijheid achter
prikkeldraad’ aan bod. Deze groep van in totaal 1276 mannen greep de gelegenheid aan om
een leefbare en werkbare gemeenschap met elkaar op te bouwen. Overleg, participatie,
integratie en verlangen naar een betere toekomst vormden essentiële onderdelen in dit proces”
“In het gymnasiale onderwijsprogramma komen onder andere de moeizaam verlopende integratieprocessen, de klimaat- en vluchtelingencrisis aan bod, net zoals onze worsteling met politieke polarisatie en met de kansen en gevaren van een nieuwe wereldorde. Deze onderwerpen en dilemma’s worden aan de hand van actuele situaties klassikaal maar vooral ook in werkgroepen behandeld en besproken”, Peter Burgers, historicus verbonden aan de Stichting Gijzelaarskampen en docent van Gymnasium Beekvliet.
De sprekende voorbeelden van het gijzelaarsleven in de Beekvlietboerderij vormen prachtige decors voor en leveren inspirerende voorbeelden hoe het verlangen naar nieuwe
saamhorigheid en naar vertrouwen en verbinding op nationaal en internationaal vlak een
constante factor is tussen toen en nu.
“De lessen vanuit het gymnasiale onderwijsprogramma, gelardeerd met de activiteiten en
verhalen van de gijzelaars, willen de leerlingen laten begrijpen wat er komt kijken bij het
leven in een democratische samenleving. Hoe kun je iedere dag als burger bijdragen aan het
succes van onze democratie,”
Op soortgelijke manier worden later ook de lesprogramma’s op primair en secundair onderwijs geïntegreerd in de Beekvlietboerderij-expositie met voorbeelden vanuit het
gijzelaarsleven. En wordt ook vormgegeven in het decor van de belevingsruimtes van de
gijzelaarsexpositie.